Kultur

– Mennesket klarer seg ikke uten fellesskap

Da den norske Nasjonalballetten ønsket seg egne signaturverk, gikk de til den beste historiefortelleren av dem alle. Dagsavisen fulgte prøvene på «Vildanden», det tredje stykket av Henrik Ibsen på Operaens scene.

Vildanden
Marit Moum Aune under prøvene på Nasjonalballettens Vildanden, siste del av hennes Ibsen-trilogi.
Publisert Sist oppdatert

Marit Moum Aune kan sies å ha veteranstatus som regissør etter suksesser både innen teater og TV i mange år – de siste ti årene også med ballett hos Den Norske Opera & Ballett.

I 2014 hadde hun sin debut som regissør for Nasjonalballetten med Ibsen-stykket «Ghosts – Ibsens Gengangere». I 2017 regisserte hun Ibsens «Hedda Gabler» som ballett. Denne uka er det premiere på det siste stykket i Ibsen-trilogien for Nasjonalballetten: «Vildanden». Det var bestemt fra starten av at det skulle bli en trilogi.

– Mange av oppsetningene i ballett- og operaverdenen er skapt andre steder, slik at danserne framfører koreografiske verk som allerede er produsert. Det er helt vanlig å sette opp verk skapt for andre kompanier, både i Nasjonalballetten og Nasjonaloperaen, forklarer Moum Aune, som nå er husregissør i Nasjonalballetten.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS