Kultur

Kunsthåndverk for en ny tid

Årsutstillingens retur til Oslo har hatt en kolossal effekt: Utsikten til å stille ut i Nasjonalmuseet ga en fordobling av søkertallet. Resultatet er den beste Årsutstillingen på lang tid. Og mye bedre enn Høstutstillingen.

Årsutstillingen
Politisk kraft: Terje Grimen har laget «Repparfjorden 22:45 – 22.08.2021» sammen med en anonym sjøsamisk aktivist. På veggene sees to store tekstiler, Bente Sætrangs «approksimativ K 2023» (til venstre) og Katrine Ellefsens «Gul enhet (Bag Lady Syndrome-serien».
Publisert Sist oppdatert

Årsutstillingen 2023 er så bra at den oppleves altfor liten. Med over 2000 søkere, som er en dobling fra i fjor, har Årsutstillingen opplevd et kvantesprang i volum. Men bare 63 verk av 56 kunstnere slapp gjennom nåløyet til Norske Kunsthåndverkere / NKs jury. Kvaliteten er så god at mange flere kunstnere burde sluppet til. Men det er det ikke plass til. Alternativet til Høstutstillingen vises i de samme salene som huset Nasjonalmuseets populære Thorvald Hellesen-utstilling. Utstillingen burde vært i lyshallen: Kunsthåndverk er materialbasert kunst som tåler lyset i den vakre hallen.

Du får kunsthåndverkets aktualitet rett i fleisen når du ankommer utstillingen. Like innenfor døren henger Terje Grimen og en anonym sjøsamisk aktivists malte og broderte tekstilverk «Repparfjorden 22:45 – 22.08.2021». Det sterke portrettet i stort format markerer at både kunsthåndverket og den politiske aktivismen står midt i vår tid, med forstørrede, digitale piksler som markører for at begge felt bruker moderne, digitale hjelpemidler. Den symbolske teknologihenvisningen er ikke til hinder for at verket har politisk kraft og er laget med godt, tradisjonsbasert håndverk.

Aktivistportrettet kunne like gjerne vært vist på Høstutstillingen. Én som var både der og på Årsutstillingen, er afropeeren Damien Ajavon. Han bruker seg selv som motiv i vevstolen på isen ute på Krøderen. Han monterer sine fotobaserte, sort-hvite og digitale vevnader i en enkel ramme av staur, og retter med det et friskt blikk på forholdet mellom tradisjon og nyskaping. Med hans afrikansk-franske bakgrunn bringer han også noe nytt inn i norsk tekstilkunst, blant annet fordi hans bruk av den digitale jacquardveven er annerledes enn mer etablerte norske tekstilkunstnere. På Kunstnernes hus ble vevnaden stående alene. Her fungerer den i sammenheng.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS