Kultur

Korea tar vestlig moteverden med storm

Vi skjønner ikke språket. Vi kan ikke kulturen. Og vi skjønner heller ikke alltid stilen. Likevel har sørkoreansk mote- og skjønnhetsindustri tatt verden med storm. Hva er hemmeligheten?

Sør-Koreas trendsettere er vel så interessant antrukket som modellene på catwalken og utenfor visningsarenaen på Dongdaemun Design Plaza er det travel fotoaktivitet mellom motevisningene.
Sør-Koreas trendsettere er vel så interessant antrukket som modellene på catwalken og utenfor visningsarenaen på Dongdaemun Design Plaza er det travel fotoaktivitet mellom motevisningene.
Publisert Sist oppdatert

I øyeblikket er verdens blikk rettet mot OL og Pyeongchang. Men den 19. til 24. mars flyttes det til Seoul og den sørkoreanske moteuka. Da valfarter superstjerner og trendsettere til byen som har slått ut Tokyo som trendsetterby i Asia.

«Hallyu Wave»

Det begynte med K-pop. Artister og band som SHINee, Super Junior, Girls’ Generation, PSY og Wonder Girls har vært drivkraften bak den popkulturelle koreabølgen «Hallyu Wave». Bølgen har også har banet vei for motedesignere, modeller og influencere som skuespilleren JunJi Hyun. Da Hyun ble sett med YSLs nye korallrøde leppestift Rouge Pur Couture 52 i fjor ble kosmetikkavdelingene utsolgt for fargen over hele verden. Og supermodeller som den 17-år gamle seouljenta Yujin Seo og en noen år eldre it-girl ved navn Lee Sung Kyung pryder i dag forsidene på alle de store internasjonale motemagasinene. Hva er det egentlig som er så spesielt med Sør-Korea?

Ikke crazy Tokyo

Sanja Myrås besøkte Sør Korea for første gang i fjor, og er en av de første til å ta koreatrenden til Norge. Med egen Skin TV og nettbutikken Skin Secret selger hun koreanske hudpleieprodukter og «oppdrar» nordmenn i bedre hudpleie. I mars drar hun tilbake til Seoul for å jakte på nye produkter. Håpet er å få med seg litt fashion-nyheter også.
– Før trodde jeg at det var slik i Asia at alle kastet seg på en trend og så ble det sånne massefenomen, men bildet er mye mer sammensatt. Fellesnevneren for mange av de koreanske designerne er en framoverlent og skandinavisk tilnærming til mote, med praktisk plagg i tøffe kombinasjoner. Når det gjelder skjønnhetsindustrien er den mer avansert enn den vestlige, med mange flere hudpleieprodukter og opptil 10-stegs rutiner for å rense huden, sier Myrås.

Sanja Myrås besøkte Seoul for første gang i fjor.
Sanja Myrås besøkte Seoul for første gang i fjor.

Asias Skandinavia

Med unntak av navnet på en håndfull K-popband visste Sanja Myrås minimalt om landet da hun og ektemannen Bo Myrås satt seg på flyet til Seoul i fjor.
– En frisørvenn hadde tipset meg om K-pop, og jeg sjekket ut en del band på You Tube. De var så visuelle at jeg ble enormt nysgjerrig og ville se mer. Men selvom jeg skjønte at koreanerne var opptatte av stil og utseende hadde jeg ikke kunnet forutse hvordan det virkelig var der. Jeg tenkte at det kom til å være crazy, litt sånn Tokyo ganger hundre, men så var det helt annerledes, sier Sanja Myrås.
Den sør-koreanske stilen var mer minimalistisk, og mindre vill enn forventet.
– Seoul er liksom som Asias Skandinavia. De er særlig begeistret for dansk minimalisme. Utelivskulturen er avslappet, byen er full av barer og kafeer - lune retreats med grønne planter og mye gull – som gir en luksuriøs men behagelig atmosføære, der det er meningen at du skal kunne slappe av mens du nyter selve statusdrikken, nemlig en Ice Americano. Selv jeg som ikke drikker kaffe begynte å drikke det der, sier Myrås.

Porselenshud

«Om jeg så en billigmaske til 3 doller hos butikkjeden Duane Reade hadde jeg ikke kjøpt den. Men om jeg gikk inn i en kosmetikkbutikk i Koreatown og så en ansiktsmaske til samme pris med en tegning av en teddybjørn som klemmer en marshmallow på pakken, så hadde jeg kjøpt den uten å blunke» uttalte rapperen Awkwafina, alias Nora Lum til Vogue nylig. I USA har den koreanske beautytrenden lenge vært hot, stjerner som Rihanna har snakket varmt om 10-stegs renserutiner og produkter som inneholder kontroversielle ingredienser som snegleslim. For Sanja Myrås er dette kjent materie, hun skapte stor blest på TV 2 nylig da hun fortalte om hvordan koreanske produkter hadde leget hudproblemene hennes. Koreanerne forsker kontinuerlig på nye produkter, målet er perfekt porselenshud.
– Koreanerne er ekstremt opptatte av å se bra ut og vet at mye starter med å ha en sunn, fin hud. Du kan se eldre kvinner som ikke har så mye som en rynke, uten at de har tatt plastisk kirurgi og jeg ble så imponert at jeg måtte prøve selv, sier Sanja Myrås.
Nå lærer hun opp hele Norge til å sheet-maske, det vil si å dekke anskitet med en maske av bomull innsatt med ulike essenser som er bra for huden. I følge Myrås er dette selve luksussteget i den koreanske hudpleierutinen og hun har til og med fått ektemannen med på maskekjøret.
– Menn i Sør-Korea er mer avanserte enn vestlige menn når det gjelder mote. De styler seg, pleier huden og bruker sminke uten at de nødvendigvis ser feminine ut, de ser heller barske ut fordi de gidder å ta vare på seg selv, sier Myrås til Dagsavisen.

I mars reiser Sanja Myrås tilbake til Seoul for å finne nyheter til trendbevisste nordmenn.
I mars reiser Sanja Myrås tilbake til Seoul for å finne nyheter til trendbevisste nordmenn.

Navn å merke seg

En sørkoreansk designer som er verdt å merke seg er antwerpen-utdannede Hyein Seo. Hun debuterte på New York Fashion Week og har gjort seg bemerket for opprørskolleksjoner med navn som «School kills» og «Bad Education».
Popstjernenes favoritt er Kathleen Kye hvis varemerke er street-wear med sterke prints kombinert med kunstpels. Den fargerike og modige stilen har gitt henne folk som G-Dragon og Rihanna på kundelisten.
Den særeste i klassen er muligens den forhenværende kunstmaleren Kim Seo Ryong, som nekter å selge klær i vanlige butikker men insisterer på å selge sine skreddersydde dresser i iøyenfallende fargekombinasjoner kun fra eget showroom.
D-Antidote designer sportswear som er skandinavisk/europeisk i stilen – designeren Hwansung Park er da også utdannet ved Central Saint Martin, skolen som har utdannet Stella Mccartney, Alexander McQueen og John Galliano. Og så må vi nevne Beyond Closet av Ko Tae Yong og D.Gnak som begge er populære merker som stadig går igjen i moteserier i VOGUE Italia.

Powered by Labrador CMS