Kultur
Konsert i Oslo: En flott, annen side av Bob Dylan
60 år etter at han begynte å gi ut plater viste Bob Dylan i Oslo Spektrum at han fortsatt er på høyde med sin egen legende – og noen ganger vel så dèt.
Bob Dylan overbeviste igjen i Oslo Spektrum søndag. Men på grunn av Bob Dylans evigvarende fotoforbud, nå også med mobilforbud på konsertene, er dette bildet fra Roskilde i 2019.
HELLE ARENSBAK
Bob Dylan og bandet hans høres ut som de ramler ufrivillig inn i «Watching The River Flow» til å begynne med i Oslo Spektrum, men skramler seg gjennom resten av sangen med beundringsverdig pågangsmot. Det ser ut som Dylan selv står med elektrisk gitar bak pianoet sitt, men denne tar han i så fall fort av seg og forblir ved tangentene mesteparten av resten av kvelden.
«Most Likely You Go Your Way And I Go Mine» fortsetter like uhøytidelig, med noen start-og-stopp-sekvenser som høres ut som de fortsatt er i øvingslokalet. Dette er ikke helt betryggende, men vi har lært oss å stole på Bob Dylan. Og dette kommer til å gå bra. (Jeg er ikke like velvillig til at den dristige «Most Likely You Go Your Way And I Go Mine»-skiltingen på Ullevaal-T-banestasjon har forfalt. Her må Ruter ta tre grep!)
«Things aren’t what they were» står det øverst på konsertplakatene til Bob Dylan i år. Og noe er annerledes når han kommer til Oslo enda en gang. Tre år og tre måneder er gått siden sist. Dette er lenge til ham å være, mens selv ikke «den evigvarende turneen» fikk dispensasjon fra pandemien. Den sterkeste kulturopplevelsen i den første innestengte tida i mars 2020 var da Dylan plutselig kom med den 17-minutter lange «Murder Most Foul» og traff tidsånden så ettertrykkelig – uten å synge om det som var på gang. Tvert imot handlet den om hendelser lagt tilbake i tid, men det var som vår tids store stemme hadde kommet som en trøstende, forklarende stemme mørket.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP