Kultur

Jon Fosse ved en korsvei

Jon Fosses nye teaterstykke «I svarte skogen inne» er blitt et mørkt møte med skammen, naturen og døden sett gjennom en mann som har kjørt seg bom fast.

I svarte skogen inne
Karl-Vidar Lende og Reidun Melvær Berge i «I svarte skogen inne», et nytt teaterstykke av Jon Fosse produsert av Det Vestnorske Teatret i Bergen og Oslo Nye Teater.
Publisert Sist oppdatert

Oppdatert: Spilles nå på Fossefestivalen på Det Norske Teatret. Rollen som den unge kvinnen spilles her av Kirsti Refseth, og den eldre mannen av Per Schaanning.

BERGEN (Dagsavisen): Et dypt ubehag og en knugende følelse av å være fortapt preger «I svarte skogen inne», et helt nyskrevet drama av Jon Fosse på Det Vestnorske Teatret i Bergen. Det er Fosses 31. urpremiere, og finner sted på et tidspunkt hvor han virker med produktiv enn noensinne. «I svarte skogen inne» følger tett på fullføringen av romanverket «Septologien», urpremieren på «Sterk vind» og årets roman «Kvitleik». Oppsetningen er en samproduksjon med Det Norske Teatret i Oslo, og tematisk legger den seg tett opptil nettopp «Kvitleik», om en mann som setter seg i bilen og kjører til det bokstavelig talt sier stopp på en skogsvei. Så begir han seg inn i svarte skogen, mot eget bedre vitende og mot sunn fornuft. En villfaren som verken kan eller makter å finne veien tilbake.

«I svarte skogen inne» er ikke en dramatisering av romanen, men et selvstendig og beslektet drama om skam og fortapelse, om drømmer og sist de store spørsmålene om hva som finnes på «den andre siden». Det er noe bibelsk over de mytologiske forgreiningene i dette korte, men innholdsmessig store dramaet. Fosse skjærer inn til beinet og sirkler inn de store spørsmålene i møte med en ubønnhørlig skjebne.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS