Kultur
Jo Strømgrens «Stigma»: – Viser en fabelaktig evne til å overraske og underholde
Jo Strømgren og Nasjonalballetten har skapt vakker dansekunst for en urolig tid. Etter å ha sett «Stigma» på Operaens hovedscene, går man ut av salen og er fylt med lys.
Jo Strømgrens Stigma er en forestilling der dans og lysdesign utgjør en vakker helhet. På bildet: Veronika Selivanova med Nasjonalballetten i bakgrunnen.
Erik Berg
Jo Strømgren føk som en vind inn i det norske folks bevissthet med koreografien «A Dance Tribute to The Art of Football» i 1997, og har siden utviklet seg til å bli en av våre mest produktive koreografer og teatermakere. De fleste av hans koreografiske verk er laget for mindre og mellomstore scener. Denne senhøsten har han imidlertid skapt «Stigma», en helaftens forestilling på Operaens hovedscene i samarbeid med Nasjonalballetten.
Med tanke på hvor produktiv Strømgren er, både når det gjelder å skape dans og teater, har han en fabelaktig evne til stadig å overraske, underholde og imponere sitt publikum. Det virker som han aldri går tom for ideer og energi. Også denne gangen klarer han å vekke nysgjerrighet og interesse med sitt koreografiske verk, og Nasjonalballettens skapende dansere gjør Strømgren bare bedre.
Samtidsballetten «Stigma» er skapt ut fra en uro Strømgren kjenner at vår tid er preget av: Usikkerheten omkring hva som vil skje fremover, særlig på verdensbasis. Resultat av det amerikanske presidentvalget har nok lagt en ekstra sten til bekymringene for mange denne uken, så man kan trygt si at denne forestillingen kommer i rett tid. Strømgren vil med denne forestillingen også utforske hvordan vi er merket av fortiden, som vi alle bærer med oss, både kollektivt og individuelt. Og kanskje er det trøst å hente i fortiden når samtiden er så urolig?
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP