Kultur

Jazz: Tar plass blant de beste

Under fire måneder etter forrige møte er Lyder Røed tilbake med et helt annerledes, men like flott album.

Lyder Røed i spissen for sin kvintett, som har spilt inn et formidabelt jazzalbum.
Lyder Røed i spissen for sin kvintett, som har spilt inn et formidabelt jazzalbum.
Publisert Sist oppdatert

Trompetisten Lyder Rød er fortsatt kjent fra gruppa Fieh, men etablerer seg i toppsjiktet i norsk jazz med sine egne utgivelser. Det er bare et halvt år siden vi fortalte om hans album «Freespace», der han hadde med seg Sofie Tollefsbøl som sanger og tekstforfatter, og det store ensemblet OJKOS, orkesteret for jazzkomponister i Oslo. Her kommer noe helt annet.

Lyder Røed ga ut en plate med en egen kvintett i 2019, «The Moon Doesn’t Drink», med en annen og mer erfaren besetning. Nå har han med seg broren Aksel Røed på saksofon (han fikk Vossa Jazz-prisen i fjor), Philip Granly (piano), Andreas Svabø (bass) og Elias Tafjord (trommer). En talentfull gjeng som spiller jazz slik den hørtes ut før elektrisk og elektronisk modernisering begynte å gjøre seg gjeldende. Kanskje er det ikke tilfeldig at bildene av kvintetten er i svart/hvitt? Gruppa er opptatt av musikken slik det var på 60-tallet, Art Blakeys Jazz Messengers og sånt, og gjør ikke skam på denne arven.

Albumet begynner med noen entusiastiske trommevirvler før bandet slenger seg med på karusellen. Samspillet mellom brødrene Røed er en fryd å høre, og en påfølgende pianosolo setter sin spiss på begivenheten. En svært bouncy presentasjon av bandet, og dette er før de kommer til «Bounce» som spor nr. 2. Gruppa svinger, de koker og de brenner, alt som er av gamle hedersbeskrivelser er på sin plass her.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS