Kultur
Janove tilbake på scenen
For tre år siden ble Kaizers Orchestra kåret til Årets spellemann. I kveld kommer Janove Ottesen tilbake til Spellemannprisen for å synge som soloartist.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
– Siste runden med Kaizers Orchestra var åtte kvelder på DNB Arena i Stavanger. Åtte kvelder på ishockeynivå. Jeg har ikke opptrådt siden. Nå er jeg tilbake i Oslo Spektrum, på TV også, så det blir spennende, sier Janove Ottesen.
Livet og kjærligheten
Janove Ottesen kommer tilbake med den nye sangen «Regnbuen treffer oss ikkje lenger». I en litt annen stil enn før: – Mindre rockebule, mer heftig klubbmusikk, er hans egen beskrivelse.
– Trur æg, legger han til. Men likevel er han lett gjenkjennelig.
– Kjernen i sangene mine er i bunn og grunn den samme. Fortsatt er det låter jeg har laget på piano, på min dialekt, med en egen liten verden rundt.
Konkret er historien i den nye sangen, og de som kommer etter, inspirert av livet til ballettdanseren Rudolf Nureyev.
– Min stil er å skrive fiktivt, og lage et univers av karakterer. Der hver sang fungerer som en scene fra livet. Forskjellen nå er at jeg bruker personlige erfaringer om å balansere det å være artist og kunstner med utfordringer i livet og kjærligheten.
Urban lyd
Den nye lyden til Janove Ottesen blir bearbeidet med beats av Poppa Lars fra Tungtvann. Ottesen har lenge vært påvirket av urban musikk, amerikansk rap og r & b. «Ompa til du dør» ble tidlig beskyldt for å være veldig lik Bobby Browns «Humpin’ Around», selv om gruppa aldri måtte gi fra seg noe av opphavsretten. Men det var visst ikke alt?
– «Kontroll på kontinentet», den var Destiny’s Child opp ad dage. Bare at den ble så skittent og skranglete spilt, og ikke sunget så vakkert. Min stil har alltid vært rytmisk. Folk spurte oss av og til hva vi hørte på i Kaizers, og hvis vi svarte «Toxic» med Britney Spears trodde de det ikke.
Følg Dagsavisen påFacebook ogTwitter!
Langtidsplaner
Selv om han lanserer en ny sang i kveld er ikke et nytt album nært forestående.
– Jeg kommer bare til å gi ut én og én låt om gangen nå, over lang tid. Det passer meg bra. Til slutt blir det nok til å gi ut et album, gjøre konserter og dra på turné. Men det er ei god stund til.
Siden sist har Ottesen laget både teater- og filmmusikk. Dessuten fortsetter arbeidet for å sette opp en musikal basert på «Violeta Violeta».
– Vi jobber hele tida med dette, langsiktig, for det er et langt lerret å bleke. Vi har fått noen veldig interessante signaler i det siste, det er alt jeg kan si. Det blir ikke nødvendigvis i West End i London, men vi sikter mot utlandet, og det skal være så stort og flott som mulig. Derfor venter vi til det blir skikkelig.
Super stemning
Slik han snakker om framdriften skjønner vi at det ikke er en del av planen å gjenforene Kaizers Orchestra med det første?
– Historisk sett er det størst sjanse for at det kommer til å skje en gang. Vi hadde julebord i Kaizers nettopp, med super stemning. Vi har aldri sagt at vi har sluttet for alltid. Vi har brukt ett ord: Stoppe.
Kjenner vi ham rett er Janove Ottesen ikke en mann som trives utenfor rampelyset over lengre tid?
– Jeg er en utøvende artist, som liker å stå på en scene. Etter en stund begynte det å komme forespørsler. Som fra klubben Cementen, som spurte om jeg kunne spille på 25-årsjubileet deres. Det var der Kaizers begynte, vi ga Spellemannprisen vår til Cementen. Jeg hadde bare ikke noe å spille. Derfor må jeg skjerpe meg, lage ny, god musikk som holder, og være med på ting.
LES OGSÅ: Låt følger Renberg-boken
Hardt arbeid
I går snakket vi med Sivert Høyem, som er fornøyd med at han omsider har gitt ut flere album for seg selv enn med Madrugada, og kommer tilbake med solokonsert i Oslo Spektrum. Janove Ottesen har et stykke igjen dit. Han innser at det kan ta en stund før han har laget flere soloplater enn Kaizers Orchestras åtte.
– Ingen vet bedre enn meg hvor lang tid sånt tar. Kaizers holdt på i 13 år med hardt arbeid. Jeg fortsetter ikke der jeg stoppet, med åtte konserter i ishockeyhall. Vi får se hvor høyt oppe på stigen jeg får begynne om igjen nå. Hvor lenge er det siden Madrugada ga seg?
– Åtte år.
– Gi meg åtte år også, så skal jeg være tilbake i Oslo Spektrum, sier Janeove Ottesen,