Kultur

Janelle Monáe på Øya: Et gledens show for en bedre verden

Janelle Monáe skapte Øya om til en fargesprakende soulmesse for en bedre verden. En man kan danse hele natten i.

Janelle Monáe
Janelle Monáe avsluttet Øyafestivalens andre dag.
Publisert Sist oppdatert

Det er kanskje en smule urettferdig å hevde at Janelle Monáe har vært borte, for er det noen som har satt bumerket sitt på den amerikanske offentligheten og på populærkulturen den siste tiden, så er det henne. Både gjennom å erklære seg selv som ikke-binær midt i en amerikansk kulturkrig, og gjennom en stadig viktigere karriere som skuespiller. Likevel var det virkelig en gjenkomst i 2023, da hun ga ut den sterke skiva «The Age of Pleasure», hennes første album på fem år. Og det var nesten som en hjemkomst å se henne på en Øya-scene igjen, med et show som utstrålte en artistisk kjærlighet få andre enn henne kan komme unna med.

Monáe er dronningen av såkalt neosoul, en rapper, sanger og låtskriver som har hele banken full av referanser til den afroamerikanske musikkhistorien. Hun er blitt kjent for et større publikum etter store roller i for eksempel filmen «Knives Out: The Glass Onion», etter å ha etablert seg gjennom en rekke filmer og serier, ikke minst Oscar-vinneren «Moonlight».

Skuespiller er hun også på scenen. Hun er en karismatisk, sensuell og elegant beregnende entertainer som spiller på alle fargene i paletten, også de seksuelle, både gjennom egen iscenesettelse og gjennom kostymer som med glimt i øyet understreker den utvetydige tematikken som går gjennom det meste hun gjør. Hun er et personifisert forsvar for det som enkelte oppfatter som annerledes, og en hyllest til kvinnelighet, seksualitet og retten til å være seg selv i ett og alt. Denne rikdommen gjennomstrømmer også konserten på Øya, en ren festkonsert for mangfold og humanisme.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS