Kultur

Hat og mørke i nære relasjoner

Lars Noréns sterke trilogi om en dysfunksjonell familie spilles samlet av et fantastisk ensemble på Trøndelag Teater. «Natten. Kaos. Stillheten» er både mørk og mesterlig.

«Natten. Kaos. Stillheten»
Janne Kokkin og Trond-Ove Skrødal i Lars Noréns «Natten. Kaos. Stillheten» på Trøndelag Teater.
Publisert Sist oppdatert

TRONDHEIM (Dagsavisen): Det blir mørketid også på teatret når den svenske dramatikeren Lars Noréns tre klassiske dramaer basert på hans egen oppvekst slås sammen til en trilogi på Trøndelag Teaters hovedscene. Samtidig er denne sviren av en tekst lysende i måten den rører opp i det menneskelige bunnslammet, hvordan den blottstiller en familie som er i ferd med å gå til grunne i et oksygenfattig vakuum av mistro, ensomhet, svik og hat.

Lars Norén var ved siden av Jon Fosse den mest sentrale nordiske dramatikeren i sin generasjon. I hjemlandet en gigant etter Strindberg, og som gjennom sine omstridte valg, sine åpenhjertige dagbøker og ikke minst dramaer ble blant de fremste kritikerne av det svenske samfunnets dobbeltmoral. Han loddet de dype klasseskillene og avgrunnen hos familier som sakte knuses under vekten av tiltakende økonomisk armod, sinnslidelser, depresjoner og avhengighet. Hans egen familie var ikke noe unntak.

De tre stykkene som utgjør utgangspunktet for «Natten. Kaos. Stillheten» er basert på dramatikerens egen oppvekst i en familie som drev et lite stasjonshotell i Skåne. Trilogien med sine avskygninger ble stående igjen som et hovedverk i hans kunstnerskap da han 76 år gammel døde i januar 2021, som følge av komplikasjoner knyttet til Covid. Nå har Eirik Stubø for første gang samlet trilogien til en samlet forestilling på fire timer og førti minutter, innlagt to pauser. Det føles aldri så omfattende når man sitter i salen.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS