Film

Halvmaks med helmaks ensemble i «Olsenbanden – Siste skrik»

«Olsenbanden – Siste skrik» frir til publikum på tvers av generasjonene, men greier ikke helt å forene det nostalgiske med dagsaktuelle referanser.

«Olsenbanden – Siste skrik»
Hele familien på tur i «Olsenbanden – Siste skrik», fra venstre Stella Werdenhoff som Bassa, Charlotte Frogner som Valborg, Anders Baasmo som Egon Olsen, John Carew (bak) som Benny og Elias Holmen Sørensen som Kjell.
Publisert Sist oppdatert

Timingen er det ikke noe å si på. Sjelden har kultur- og underholdningslivet vært mer sugent på nostalgi, og hva er vel mer passende rent tidsmessig enn å løfte Olsenbanden inn i en ny tid, hvor man kan leke med stereotyper, fjolle med sjangerfilmen og bruke Oslos nye bydeler og gatebilder på samme vis som de gamle Olsenbanden-filmene banet vei for. Alt dette ligger som premiss for «Olsenbanden – siste skrik», en film som virkelig tar byen i bruk og spiller høyt på det nye Munchmuseet i Bjørvika og Operaen ved siden av. Alt er «taima og tilrettelagt» for en ny kickstart på en filmserie absolutt alle uansett generasjonstilhørighet kan forholde seg til.

Så var det dette med tilretteleggingen da. Filmskaperne bak «Olsenbanden – Siste skrik» dyrker nostalgien samtidig som de forsøksvis tar innover seg det faktum at tre garva småforbrytere med mentalt alderstillegg skal tilpasses en ny tid der ikke bare teknologi og bybilder har endret seg, men også de kriminelle miljøene. Manusforfatter Karsten Fullu har god erfaring med å dyrke nostalgien i nye rammer etter manusarbeid på blant annet animasjonsfilmene basert på Aukrusts Flåklypa-univers og filmene basert på henholdsvis den gamle «Fjols til fjells»-klassikeren og «Tre nøtter til Askepott», samt en rekke underholdningsserier for fjernsyn, som «Side om side» og «Førstegangstjenesten». Men i arbeidet med «Olsenbanden»-filmen knaker det i sammenføyningene mellom gammelt og nytt.

Et nytt team skuespillere ikler seg bokstavelig talt rollene som ble udødeliggjort av Arve Opsahl, Sverre Holm, Carsten Byhring og Aud Schønemann. Nå er det Anders Baasmo, John Carew, Elias Holmen Sørensen og Charlotte Frogner som forvalter arven som henholdsvis Egon Olsen, Benny, Kjell og Valborg. De utgjør en fin gjeng, gjenkjennelige som typer og som personer, med god tilstedeværelse uten at de spiller ut blåkopier av originalene. Og det starter i den velkjente enden, med en prolog av et brekk som inkluderer en Franz Jäger-safe og Benny og Kjell som kløner til det hele slik at Egon Olsen havner i fengsel, igjen, til kriminalinspektør Hermansens (Vidar Magnussen) utilslørte fryd.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS