Kultur
«Exit» går på maskeball
Når operetten «Flaggermusen» spilles i Bergen, er det med nyrike «Exit»-kumpaner fra Oslo i sentrum. Forestillingen er grådig morsom og gruelig lang.
Bergen Nasjonale Operas oppsetning av «Flaggermusen» i Grieghallen i Bergen er et overdådig syn, og tidvis svært morsom og sjarmerende. Her Anton Ljungquist (i midten) og Adrian Angelico omgitt av medlemmer fra koret.
Magnus Skrede
BERGEN (Dagsavisen): Ingenting er mer takknemlig i Bergen enn å harselere med Oslo og Oslo-folk. Når den litt støvete men hyperpopulære wieneroperetten «Flaggermusen» («Die Fledermaus») revitaliseres som norsk samtidssatire i Grieghallen, får imidlertid også bergenserne sitt. Danske Adam Price – manusforfatter på «Borgen» og kjent fra matprogrammer sammen med broren – kvesser knivene på inspirasjon fra dramaserien «Exit» og norsk nyrikdom i det bearbeidede manuset som bringer operetten inn i vår tid.
Det betyr ikke at samfunnskritikken står i veien for underholdningsfaktoren. Tvert imot. Her spares det ikke på noe, og forviklingene og humoren ivaretas av et i utgangspunktet rikt cast, hvor Eirik del Barco Soleglad som lurvete, jazztobakkrøykende overbetjent i Økokrim blir forestillingens sjangeroverskridende vittighetsmotor. Blant sangerne har Anton Ljungqvist og Ivi Karnezi som ekteparet Malmberg kjemien som spinner en av de mest sentrale forviklingstrådene.
Bergen Nasjonale Opera (BNO) solgte ut rubb og rake av billetter da de satte opp «Den glade enke 2.0» for en tid tilbake, også den med Price og Soleglad på laget. «Flaggermusen» er et beslektet prosjekt, i nært samarbeid Den Nationale Scene. Sammen lander skuespillere og stab fra sistnevnte og operasangerne, samt Bergen Filharmoniske Orkester og korene, en oppsetning som frir til både operapublikummet og de som i større grad foretrekker den dialogbaserte scenekunsten. Regien på det 150 år gamle stykket er ved Yngve Sundvor. Heller ikke han er kjent for begrensingens kunst.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP