Kunst

En fantastisk frisk og freidig opplevelse

Munchmuseet har plukket kunst på øverste hylle til utstillingen om symbolisme og surrealisme. Men hvilken relevans har den rundt 100 år gamle kunsten i dag?

Munchmuseets utstilling «I villskapens øye» mønstrer så mange hovedverk som vi aldri før har sett i Norge. Det er en sann fryd å fordype seg i den flotte kunsten. At utstillingen samtidig byr på flere utfordringer, er bare et pluss. Her Hans Bellmers «La Poupée» («Dukken», 1935), en kultklassiker som ifølge Munchmuseet aldri tidligere er blitt vist i Nord-Europa.
Munchmuseets utstilling «I villskapens øye» mønstrer så mange hovedverk som vi aldri før har sett i Norge. Det er en sann fryd å fordype seg i den flotte kunsten. At utstillingen samtidig byr på flere utfordringer, er bare et pluss. Her Hans Bellmers «La Poupée» («Dukken», 1935), en kultklassiker som ifølge Munchmuseet aldri tidligere er blitt vist i Nord-Europa.
Publisert Sist oppdatert

Det er en sann fryd å vandre gjennom utstillingen «I villskapens øye». Her finner du hovedverk av kunstnere fra en del av (den europeiske) kunsthistorien som vi sjelden eller aldri har sett i Norge. Sentrale verk av Salvador Dali, Giorgio de Chirico, Max Ernst, Dora Maar, Lee Miller, Miró og Picasso vises side om side med mer obskure kunstnere. Som Hans Bellmers «Dukken», en kultklassiker som etter sigende aldri tidligere har vært vist i Nord-Europa som annet enn fotografier. Andre berømtheter, som René Magritte og Alberto Giacometti, presenteres med verk som stiller deres mer kjente, ikoniske kunstverk i relieff og utvider vår oppfatning av kunstnerskapene.

Internasjonalt er surrealismen svært populær. Den oppstod etter første verdenskrig da den franske poeten André Breton skrev «Det surrealistiske manifest» i 1924. Etter krigens ødeleggelser skulle kunsten «omskape samfunnet gjennom en forening av drøm og virkelighet (…) ved å søke det ubevisstes grensesprengende kraft.»

Symbolismen oppstod 40 år tidligere, på 1880-tallet, og var for så vidt en visuelt og ideologisk «enklere» kunstretning. Begge ismer hadde et litterært utgangspunkt, men det er de visuelle uttrykkene som er blitt stående med størst styrke i den kollektive bevissthet. Edvard Munch blir gjerne knyttet til symbolistene, blant annet fordi de interesserte seg for åndelighet og psykologi og utforsket sjelens indre liv.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS