Kultur

Drømmebilene

I en restaurert trikkestall i Vest-Berlin finner du det beste av internasjonal bilkultur.

Publisert Sist oppdatert

Enkelte lyder påvirker deg mer enn andre. Det er noe med frekvensen, følelsen, som om de passerer forbi øret og registreres direkte i ryggmargen. Den basstunge rumlingen fra en velholdt Ford Mustang er én av dem. Mange moderne biler minner mer om barbermaskiner i lyd og utseende, men når den ikoniske mustangen ruller forbi, er det komprimert torden som knurrer fra eksospotta: «chugga, chugga, chugga, chugga…» Elke Klaudia Middeldorp lukker øynene.

- Jeg kunne spilt det inn på CD. Det er som en klassisk symfoni, sier hun, på utpust.

Gjenoppstått historie

Middeldorp er salgsrepresentant og turistguide ved Classic Remise, et kompetansesenter, salgssted og museum for klassiske biler i hjertet av Berlin. Hun har viet livet sitt til biler og bilkultur. Allerede som 10-åring skilte hun seg fra de andre jentene i klassen, besatt av alt fra amerikanske muskelbiler og britiske klassikere til skranglekasser fra datidens Sovjet.

I dag, rundt 50 år senere, har hun funnet drømmejobben, omgitt av noen av de mest sjeldne, ettertraktede og eksklusive bilene i verden.

- Hver dag når jeg kommer hit, åpner hjertet mitt seg. Bilene er på mange måter som mennesker. Hver med sin egen, unike historie.

Classic Remise har på kort tid blitt en av Berlins mest populære attraksjoner. Entusiaster fra hele verden kommer hit for å selge, restaurere eller bare beundre det beste fra 100 år med automotiv historie.

- Det er alltid noe nytt å se. Utstillingen skiftes ut hele tida, sier Middeldorp.

Spesiell arkitektur

Arkitekturen er en annen grunn til at senteret er plassert på verdenskartet. På begynnelsen av 1900-tallet var dette Europas største trikkestall, eller remise, på fransk. Etter andre verdenskrig sto det igjen som en av talløse historiske bygninger i Berlin som forble ødelagt og neglisjert til økonomien igjen fikk fart på seg. I dag er det et knutepunkt for internasjonal bilkultur.

Overalt er det noe for øyet å feste seg ved. Fra ærverdige veteraner til det nyeste av italienske sportsbiler.

Mario Ludke (33) svetter synlig. Motoroljen på hendene har spredt seg til panne, hals og armer. Som fast ansatt mekaniker ved Classic Remise har han fingrene i mange spesielle, og ikke minst kostbare, maskiner hver eneste dag, men få så prestisjetunge som en Mercedes 300SL Goldwing.

- Én million euro, sier han med et smil.

Ved slippdatoen i 1954 var 300SL Goldwing den raskeste gatebilen på amerikanske og europeiske veier, en tilpasset versjon av Mercedes racerbil med samme navn. Bare 1.400 biler ble produsert fra 1954-1963, og de er i dag blant de mest ettertraktede Mercedes-modellene på markedet. Særlig denne, med de ikoniske «måkevingene».

- Trikset er ikke å tenke i det hele tatt, men å la instinktene råde, ellers begynner man bare å skjelve! sier han.

Gratis inngang

Lundke jobber for HK-Engineering, en av fem ulike spesialverksteder ved Classic Remise. Siden senteret ikke krever inngangspenger fra besøkende, trenger man andre måter å få hjulene til å gå rundt på. Blant disse er eventutleie, en restaurant og ølhage, verkstedene, samt diverse spesialforhandlere for deler og utstyr. Også en modellbil-forretning holder hus her.

Samleren og bilentusiasten Mario Riva kikker seg rundt.

- Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har kommet hit for å kikke, forteller han.

I dag ser han etter et nytt tilskudd til samlingen, og får øye på en kirsebærrød Bugatti. På frontruten står det en lapp: «Pris oppgis ved forespørsel».

Drømmebilene

Den andre halvparten er privateide kjøretøy, og utgjør en mer permanent kolleksjon her ved Classic Remise. De representerer det øverste sjiktet av både klassiske og moderne biltyper.

- Eierne betaler oss for å bevare og bevokte dem. Derfor gjør de lokalene til et levende museum, sier Middeldorp.

- Er det slik du vil beskrive stedet? Som et museum?

- Nei, svarer Middeldorp.

- Mer som en drømmefabrikk.

Powered by Labrador CMS