Kultur

Den beste nye jazzen til påske

Kjetil Mulelid og en rekke gode hjelpere kommer med et album som maner fram vårens lys og varme.

Kjell Mulelid har laget påskas fineste nye jazzalbum, men kan kanskje se fram til å ta av seg vottene snart.
Kjetil Mulelid har laget påskas fineste nye jazzalbum, og kan kanskje også se fram til å spille uten votter etter hvert
Publisert Sist oppdatert

Pianisten Kjetil Mulelid er en gjenganger i denne jazzspalta, enten det er med hans faste trio, med kvartetten Wako, sentral i gruppa til Siril Malmedal Hauge, helt alene på albumet «Piano», eller som leder i plateselskapet Øra Fonogram. Nå kommer han med sitt mest ambisiøse album så langt. Og kanskje det beste.

Hvert spor på «Agoja» er spilt inn med forskjellige musikere. På tross av de varierte innspillene fra alle de andre står musikken fram med en storartet samlende tanke, med pianospillet som bindeledd. Albumet begynner med «Alone», med Arve Henriksen på trompet og Selma French på fele. Langt på vei et skoleeksempel på den «nordiske» lyden det har vært så mye snakk om i jazzen, utsøkt melodisk og melankolsk som den er. De to gjestene holder seg hovedsakelig til hovedtemaet, mens pianisten slipper seg løs ved siden av.

Les også: Jazzeventyret - ny serie om norsk jazz på NRK

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS