Kultur

De yngste skapte Oslo World-festen

Oslo World feiret sine første 30 festivaler med strålende konserter og et vidt spekter av sjangre. Les anmeldelser av Yendry, Bad Gyal, Hillari, Rambow, Roberto Fonseca og Huun-Huur-Tu her.

Oslo World
Det nye popfenomenet Yendry med røtter fra Italia og Den Dominikanske Republikk overbeviste i ensom majestet på Parkteatret under Oslo World.
Publisert Sist oppdatert

Oslo World kan i år markere sin 30. festival siden oppstarten i 1994. Vi registrerer at artistene som har skapt de største festene, de sterkeste øyeblikkene og de villeste konsertene i år er mye yngre enn festivalen i seg selv. De representerer framtida til en festival som har som mål å bringe verden til Oslo.

Noen ganger trenger vi ikke dra langt. Verden er her allerede, og den fikk skinne under en festival som favnet bredt både når det gjelder alder, sjanger og publikumstekke. Ett høydepunkt ble Oslo World Ung høyt oppe i «knekken» på Deichmanske i Bjørvika, hvor publikum under konsertene med Hillary og Rambow truet med å riste hele biblioteket ut i havnebassenget.

Oslo World er ikke en isolert boble. Festivalens årvisse mønstring av artister og musikk fra Latin-Amerika, Afrika, Asia og Midtøsten har naturlige bidrag fra Europas randsoner, den nyskapende nordiske folkemusikken som blant andre svenske Sara Parkman står for, og ikke minst Sápmi. Også i år ble festivalen preget av verden rundt oss.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS