Nye takter

Bylarm er cash

Musikk og kultur er også business. Publikum på Bylarm bruker 1.300 kroner om dagen.

Hver publikummer legger igjen 1.300 kroner hver dag. Her fra 2010.

Av Espen H. Rusdal

Musikkonferansen Bylarm starter i dag. En ny analyse fra Hovedorganisasjonen Virke viser at arrangementet bidrar til 12,9 millioner kroner i økt omsetning for Oslos kultur- og reiseliv.

– Disse tallene understreker det vi har trodd, men ikke hatt mulighet til å underbygge før nå, sier styreleder i Bylarm, Monica Larsson i en uttalelse.

Bylarm er Norges viktigste bransjetreff for musikkbransjen og samtidig et mulig springbrett for artister, som vil nå ut.

Kommentar: Sjarmen med larmen (Geri Rakvaag)

1.300 kroner

Med over 1.000 bransjedelegater og nesten 5.000 solgte konsertbilletter, blir det fort travelt i Oslo sentrum og området rundt Rockefeller og ned til Akerselva.

Ifølge analysene til Virke, bruker hver deltaker 1.300 kroner daglig i løpet av Bylarm.

– Analysen viser at arrangementer som Bylarm også bidrar til penger i kassa for hoteller, restauranter og utelivsbransjen, sier Line Endresen Normann, direktør for Reise Norge og kultur i Virke.

12,9 millioner

Tallene fra Virke viser at Bylarm i tillegg til å være en vrimleplass, også skaper verdier.

Basert på undersøkelser som ble gjort blant delegater og publikum i 2016, viser det seg at Bylarms ringvirkninger er på 12,9 millioner kroner i løpet av arrangementet. Oppå dette kommer billettsalget, som utgjør rundt 4,4 millioner kroner.

Les også: 16 nye av 160

Ringvirkninger

Virke har gjort ringvirkningsanalyser hos aktører som opererer i skjæringspunktet kultur og reiseliv og den viser at kultur er god butikk for reiselivet.

– Vi er utrolig stolte av at Bylarm i tillegg til å være en viktig møteplass for musikkbransjen, samtidig bidrar til business for hele byen og bidrar til å sette Oslo på kartet internasjonalt, sier Larsson i Bylarm.

Powered by Labrador CMS