Kultur
Blodig moro med «Hedda Gabler»
Kjersti Horn gir oss en «Hedda Gabler» til å le av, helt til den bokstavelig talt ender i blodig alvor.
Jae Nyamburah i rollen som Hedda i «Hedda Gabler» på Det Norske Teatret, i Kjersti Horns Regi.
Pernille Sandberg
Det var neppe et bevisst valg at landets to største teaterhus skulle spille hver sin «Hedda Gabler» i Oslo denne høsten. Men Kjersti Horns versjon på Det Norske Teatret kunne knapt vært mer forskjellig fra Mattis Herman Nyquists Nationaltheatret-oppsetning på Kanonhallen. En fellesnevner utover Henrik Ibsens forelegg, er likevel at begge løfter fram den latente humoren i det noe forslitte stykket.
Silkehanskene er ellers tatt av i møte med Hedda Gabler, nå Tesman etter giftermålet med Jørgen Tesman. Ved innflytning i nytt hus etter endt bryllupsreise får ekteparet virkeligheten midt i fleisen, med fatale følger.
Kjersti Horns «Hedda Gabler» er blitt en innimellom lystig svir av en forestilling, med komedien spillende under det viltvoksende og nesten burleske. Men kloen strammer seg stadig tettere rundt Hedda Gabler etter hvert som manøvrene hennes slår tilbake som rekyler. En for henne voldsomt kjedelig bryllupsreise er slutt. Hun er gift med den eneste mannen blant alle hennes beilere som tilbød seg å forsørge henne.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP