Leder
Trenger luft under vingene
Det er behov for mer målrettede tiltak for å hjelpe den norske flybransjen over koronakneika.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.
Luftfarten er fortsatt i krise. Den norske staten må derfor stille opp med mer treffsikker hjelp.
SAS, Norwegian og Widerøe må få en slags kompensasjon for tapte inntekter. I tillegg må Norwegian sikres ekstra luft under vingene. Opposisjonen på Stortinget er i ferd med å samle seg om en redningspakke, og regjeringen synes å være på glid.
Les også: Dagpenger, lønn og pensjon – dette blir de viktigste politiske sakene i 2021
Norwegian fikk tommelen ned fra regjeringen før jul. Statsminister Erna Solberg mente at det da var for risikabelt å gå inn med kapital i et så gjeldstynget flyselskap. Norwegian-sjef Jacob Schram har tatt det politiske signalet og restrukturerer derfor virksomheten. Langdistanserutene legges ned.
Nå er det Norge, Norden og Europa som gjelder. Flyflåten halveres, og 2.000 ansatte mister jobben.
Den norske luftfarten fikk riktignok krisehjelp av staten i fjor. Men det var i første rekke i form av lån til SAS, Norwegian og Widerøe. I tillegg har staten kjøpt flykapasitet av disse selskapene for å sikre et minimumstilbud i Norge. Det er imidlertid behov for mer målrettede tiltak for å hjelpe den norske flybransjen over koronakneika. En egen kompensasjonsordning overfor flyselskapene er mest aktuelt. Og så må Norwegian hjelpes med egenkapital eller et såkalt hybridlån.
Les også:Mari fikk vite at hun kun får besøke sin dødssyke far én gang i uka. Da kokte det over for overlegen
Arbeiderpartiets Sverre Myrli varsler vilje til å gå i dialog med partiene på Stortinget om tiltak for flybransjen. Ap, Sp og Frp har her mulighet til å presse fram en løsning dersom regjeringen også denne gangen skulle sette seg på bakbeina.
Dersom Norwegian nå skulle gå over ende, vil utenlandske useriøse selskaper lett kunne få fotfeste på det norske markedet.
Det er nok å nevne ungarske Wizz Air som allerede har en fot innenfor.
Denne saken handler nemlig også om å bevare norske arbeidsplasser med gode lønns- og arbeidsvilkår. Det vil være korttenkt å la Norwegian havarere. Staten bør bidra med et milliardbeløp i frisk kapital. Det har en større kostnad å la være.