Kommentar
Savner du reklamen? Men et glass cola koster 84 kroner
Arenaer uten reklame, startnumre uten reklame, utøvere uten reklame. Savner du det?
Land, navn, Paris 2024 og OL-ringer. Det er det Henriette Jæger kan vise frem på fredagens historiske finale på 400 meter. Men Puma-logoen får være med.
Fredrik Varfjell
PARIS (Dagsavisen): Nei, bildet er jo ikke helt riktig når man beveger seg rundt på OL-arenaene i Paris, men på TV skal du få det inntrykket. Det er de fem OL-ringene og Paris 2024 som skal feste seg. Og det prinsippet holder den olympiske bevegelse fast på.
Hvor mye mer penger kunne man tjent på å åpne for reklame på arenaer og startnumre? Det er jo helt vanlig i alle andre mesterskap. Det har man helt sikkert regnet på. Men når Henriette Jæger som første norske utøver noensinne løper 400-meterfinale fredag kveld er det bare navnet hennes, nasjonen hennes, Paris 2024 og OL-ringene som skal synes ved siden av det lille logomerket for drakten hun løper med.
Alle OL-deltakere har fått en håndbok i reklameregler de må følge under lekene. Dette skulle som kjent være amatøridrettens lekegrind. Utøvere som tjente penger på idretten sin fikk ikke være med. Det regelverket har man gitt opp for lengst, men ringenes eksklusivitet skal bestå.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP