Dagsavisen mener

Reformen som sporet av

Riksrevisjonen slakter togtilbudet i Norge. Alt ble verre med Erna Solbergs jernbanereform.

Det er blitt flere forsinkelser og innstillinger i togtrafikken de siste årene. Dette er arven etter Erna Solbergs jernbanereform, mener Dagsavisen.
Det er blitt flere forsinkelser og innstillinger i togtrafikken de siste årene. Dette er arven etter Erna Solbergs jernbanereform, mener Dagsavisen.

Det var det typiske mantraet fra høyresiden: Mer konkurranse skal gi et bedre tilbud, alltid og uansett. Derfor åpnet regjeringen Solberg norsk jernbane opp for flere aktører i en reform som fikk navnet «På rett spor».

Sju år senere kan vi slå fast at reformen var mislykket. Dette er ikke vår påstand, det er Riksrevisjonen som slår det fast i en fersk rapport. Tilbudet er blitt dyrere og dårligere siden den borgerlige regjeringen delte norsk jernbane mellom flere aktører i 2017.

I dag kjører svenske SJ tog mellom Oslo og Bodø, mens britiske Go Ahead kjører sørover fra Oslo mot Stavanger. Det er tilført mer penger til jernbanen, men likevel øker antallet forsinkelser og innstillinger. Ifølge Riksrevisjonen er ett av fire persontog forsinket eller innstilt – og det har blitt verre de siste årene. Godstogtrafikken er enda dårligere stilt.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS