Kommentar
Med Lindmos farvel er talkshowene ferdig snakka
En TV-æra er over når «Lindmo» takker av etter 25 sesonger på skjermen. Nå er gullrekka død. Men leve gullpakka!
Anne Lindmo takker av etter 25 sesonger av «Lindmo». Med det er talkshowet og gullrekka TV-historie. Nå snakker NRK om å lage gullpakken som fungerer i NRKs nettspiller.
NRK
Å lage talkshow på fjernsyn er blitt en krevende affære, selv for NRK, når ungdommen ikke bryr seg og selv allmennkringkasterens kjernepublikum har begynt å strømme serier på fredagskvelden. Når Anne Lindmo takker etter over godt 300 programmer av talkshowet «Lindmo» er det nok først og fremst PR-agenter, kommunikasjonsfolk og managere som vil merke savnet. Og kanskje NRKs egne programledere og profiler som har hatt en kjærkommen lanseringsplattform i eget mediehus. Nå stenger denne største arenaen for kulturprodukt-salg, selvrefleksjon og velregisserte åpne samtaler - i beste sendetid. Det er ikke gitt at Lindmos nye turprogram - der hun angivelig skal ha med seg folk ut i skogen, får prime time på fredagskvelden å boltre seg i.
Hvor skal artister, forfattere, kjendiser og politikere tatt i juks selge den neste boka, plata og snakke ut om den tunge tida nå? Den gode samtalen foregår ikke i beste sendetid på lineært fjernsyn lenger, og i hvert fall ikke på strømmekanalene, så mye vet vi. Seertallene har sunket siden Fredrik Skavlans storhetstid på skjermen.
De snakkesalige må nok ta til takke med podkaster i tida framover, for de er det sannelig nok av, vår tids talkshow og skravle-mekka som ikke kommer med kostbare kamera-produksjoner på utgiftsiden. Og selv om Else Kåss Furuseth er premiereklar med sitt nye talkshow på TVNorge og Discovery+ denne søndagen, er det ikke gitt at «Else!» blir det nye «Lindmo»
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP