Leder

LEDER: Stabukken Stanley

Stanley Wiraks stahet henger sammen med høstens valg, der han skal kjempe mot sin nåværende allierte Pål Morten Borgli om bompenge-motstandernes stemmer, skriver sjefredaktør Bjørn G. Sæbø.

Stanley Wirak (Ap), ordfører i Sandnes. Foto: Roy Storvik
Publisert Sist oppdatert
Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Det er ingen nyhet at Stanley Wirak vil ha vekk rushtidsavgiften, det er også kjent at han har flertallet i bystyret i ryggen når Sandnes-ordføreren slåss mot avgiften. Når Wirak kjører den ultimative linjen og nekter å være med på et kompromiss som kan gi halv rushtidsavgift, kan det hele ende med at bilistene på Nord-Jæren ender opp med den fulle rushtidsavgiften ingen vil ha.

Det er lett å få sympati med Wiraks argumenter for Sandnes' syn. Der Stavanger-folk bor i en kompakt by og har kort vei til et bussrutenett som blir stadig bedre, holder sandnesgauker til i en vidstrakt kommune der bilen ofte er eneste pålitelige framkomstmiddel. Bompengeordningens mange innebygde svakheter viser seg tydeligst i utkantene av Sandnes, slik at motstanden er forståelig.

LES OGSÅ: Sandnes-ordfører Stanley Wirak vil ikke godta forslaget til byvekstavtale som ligger på bordet. – Uansvarlig, mener NHO Rogaland (+)

Det som er verre å fatte – eller kanskje ikke – er mangelen på kompromissvilje fra Wiraks side. Ved å kjøre et blankt ultimatum oppnår Wirak krisemaksimering med full rushtidsavgift og risiko for at staten holder tilbake 3,2 milliarder kroner i tilskudd. De logiske bristene baller på seg når Wirak ifølge Aftenbladet mener Bymiljøpakken får 4 milliarder kroner mer ved å innføre elbilavgift.

I tillegg viser Sandnes-ordføreren til at trafikken er en annen i dag enn da rushtidsavgiften ble vedtatt. Elbil-bompenger på Nord-Jæren kan henge i en tynnere tråd enn tidligere etter at fylkesårsmøtet til Frp enstemmig sa ja til fortsatt fritak. 2014-argumentet er heller ikke holdbart. Trafikken er konjunkturavhengig, og til tross for kollektiv- og sykkelutbyggingen bompengene finansierer, vil køene svinge i takt med aktiviteten i næringslivet.

Stanley Wiraks stahet henger sammen med høstens valg, der han skal kjempe mot sin nåværende allierte Pål Morten Borgli om bompengemotstandernes stemmer. Og da er kompromissløshet som gir et dårlig resultat åpenbart viktigere enn kompromissvilje som gir et halvgodt resultat.

LES OGSÅ: Denne dagen må du betale rushtidsavgift igjen

Powered by Labrador CMS