Kommentar
Hey mister komm.rådgiver, give some lunch to me
Kommunikasjonsrådgivere i det ganske land som inviterer til presseseminar midt i lunsjtida: wake up and smell the bagel.
Kanskje er jeg journalist i helt feil tiår. Det har ihvertfall vært forsvinnende lite blåskjell, vin og veggispizza på Sjøflyhavna Kro i jobbsammenheng. Tips!
Privat
Sånn mer eller mindre ukentlig blir journalister invitert på presseseminarer. Da vil noen, som oftest politikere eller tunge interesseorganisasjoner, prøve å sukre en gedigen tallpille ved å si sånn cirka ti ord mer enn det som står på hver Powerpoint-slide.
Det går i mye i sammenslåtte grafer. For «enkelthetens» skyld har de gjerne lagt inn to, tre eller fire datasett i én graf. Forståelig for økonomene og en og annen journalistkollega, fullstendig gresk for meg. Jeg prøver som oftest å bøte på tørre tall med besk maskinkaffe, mens den lille nøtta av en hjerne jobber og jobber for å forstå. Og man vet aldri hvor lenge man skal sitte der og koke topplokk.
Når folk med en agenda møter pressen, vil de gjerne vise at vi er dus og gode busser. At ekte smøring er noe som tilhører fortiden, blir imidlertid mer og mer tydelig for meg jo mer jeg får høre fra kollegaer med lang fartstid.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP