Leder

Finnøy-frustrasjonene

LEDER: Det er satset milliarder til tunneler mellom Stavanger, Rennesøy og Finnøy – og hva med å sende flere busser gjennom dem? skriver Bjørn G. Sæbø.

Det tidligere kommunestyret i Finnøy bestemte seg for at båt burde prioriteres foran buss. Foto: Stein Roger Fossmo
Publisert Sist oppdatert
Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Da Stavanger ved nyttår gikk over fra å være en kompakt by med ingen utkanter til å bli en langstrakt by- og landkommune med mange utkanter, fulgte en hel del problemer med på lasset. Innlemmelsen av Ryfylke-kommunene Finnøy og Rennesøy i Stavanger gir en rekke sentrum-periferi-utfordringer, der kollektivtrafikken er blitt den synligste. Det finnes ingen bussruter mellom Finnøy og Stavanger sentrum, og siste båt går klokken 20.00 henholdsvis mandag, tirsdag og onsdag. I helgene er siste reis klokken 23.00, noe som kan være i tidligste laget for finnøybuer som skal på kino, teater eller ut og spise i Stavanger sentrum.


Dagens rutetilbud er et utslag av politiske valg. Det gamle Finnøy kommunestyre valgte å gå inn for å beholde båtrutene og nedprioriterte buss – noe fylkeskommunen som ansvarlig for kollektivtrafikken har lyttet til. For Finnøy som en øygruppe har båt vært det mest logiske, men samtidig er dette en logikk som skurrer kraftig. I Stavangers utslippsregnskap er transport blant de største forurenserne, og båttransport er mer klimafiendtlig enn busstransport. Det er satset milliarder til tunneler mellom Stavanger, Rennesøy og Finnøy – og hva med å sende flere busser gjennom dem? LES OGSÅ: Tror ikke bussforbindelse mellom Finnøy og Stavanger sentrum er lønnsomt

Sentrale politikere som tidligere Finnøy-ordfører Henrik Halleland (KrF), Frps gruppeleder Leif Arne Moi Nilsen og Miljøpartiet De Grønnes gruppeleder Daria Maria Szymaniuk har engasjert seg i Finnøys kollektivfrustrasjoner i sommer, de to sistnevnte med forslag om satsing på buss og HentMeg-ordningen. Frp-Moi Nilsen har også sørget for å løfte finnøybuens transportproblemer opp til formannskapsmøtet i august, og det er åpenbart at Nye Stavanger må finne bedre, billigere og mer miljøvennlige løsninger enn dagens. Ansvaret ligger hos fylket, men det er viktig at øy- og distriktskommunen Stavanger bidrar til ny kollektivpolitikk. Akkurat nå virker det lite troverdig når finnøybuen klager over dårlig båttilbud samtidig som de ikke vil ha buss. LES OGSÅ: Vil starte eget busselskap

Powered by Labrador CMS