Dagsavisen mener

Endelig en god nyhet om norsk jernbane

Flytoget og Vy slås sammen fra nyttår. Det vil gi reisende et langt bedre tilbud enn i dag.

Flytoget og Vy slås sammen til ett selskap. Det er gode nyheter, mener Dagsavisen.
Flytoget og Vy slås sammen til ett selskap. Det er gode nyheter, mener Dagsavisen.

Denne uka kom nyheten mange har ventet på: Vy og Flytoget slås sammen til ett selskap. Det er en riktig og helt nødvendig avgjørelse av regjeringen. Sammenslåingen er pennestrøket som automatisk vil gi togreisende i hovedstadsområdet et bedre tilbud.

Sammenslåingen er en konsekvens av befolkningsvekst og økning i antallet togpassasjerer på det sentrale Østlandet. Det er rett og slett ikke lenger plass til et eksklusivt tog for flyreisende. Kapasiteten i togtunnelen gjennom Oslo er sprengt. Både Flytoget og Vy er heleid av staten. Etter at Vy i fjor vant retten til å kjøre nesten alle lokale ruter på Østlandet de neste ti årene, er det utvilsomt at kapasiteten på skinnene rundt Oslo utnyttes best ved en samkjøring av tilbudet til de to aktørene.

I løpet av treårsperioden fram mot 2028 skal rutene til Flytoget bli en del av tilbudet til Vy. Da vil det ikke lenger være slik at seks avganger i timen fra Oslo S er forbeholdt reisende til Gardermoen. Alle passasjerer kan benytte seg av hver avgang. Det er ikke bare bra for pendlere og andre togreisende – det er også en smart måte å få mest mulig ut av hver krone det offentlige bruker på jernbanen.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS