Leder
Elsparkesykkel-rotet
LEDER: Å komme seg kjapt og miljøvennlig fra A til B uten bruk av bensinmotor og uten å slite på asfalten, er en utmerket idé, skriver Bjørn G. Sæbø.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.
Å komme seg kjapt og miljøvennlig fra A til B uten bruk av bensinmotor og uten å slite på asfalten, er en utmerket idé. Tilbudet av elektriske bysykler, hyppigere og bedre bussruter (i hvert fall i før-korona-tiden) og tilrettelagte områder for syklister og gående, utgjør de mange tiltakene som må til for å redusere biltrafikken. Det er i dette bildet det er så uforståelig at en del selskaper som driver med utleie av elsparkesykler, foretrekker geriljataktikk.
Oslo for to år siden, Stavanger i fjor, Bergen i helgen. Ved å utnytte tomrom i lover og forskrifter har noen utleiere satt ut elsparkesykler uten å søke om tillatelse, uten å bry seg om at fortau sperres for blinde, svaksynte, rullestolbrukere, barnevogntrillere og andre som risikerer å bli hindret av farkostene. I Bergen har kommunen slått hardt tilbake mot Ryde, som satte ut 500 elsparkesykler uten å gi beskjed. Syklene er fjernet med hard, kommunal hånd, og på kjent vis koker det under de bergenske topplokkene.
LES OGSÅ: Kan ikke nekte utleie av elsparkesykler
Mens bergenserne går til krig, trønderne er trukket for retten av Ryde etter å ha inngått avtale med to aktører etter anbudsrunde, har Stavanger vedtatt retningslinjer for fart og parkering. Elsparkesyklene er et mindre plagsomt element i bybildet enn de var i starten, men håndteringen fra by til by og enkelte aktørers markedsføring pr sjokkangrep viser behovet for sentrale bestemmelser.
LES OGSÅ: Derfor vil ikke Voi satse i Stavanger
Det er ikke opp til kommuner å bestemme hvordan kjente trafikkgrupper som bilister og syklister opptrer i trafikken, og det kan heller ikke være opp til private aktører å presse fram kommunale ad hoc-løsninger fordi noen har fått en god forretningsidé. For elsparkesykler er et alle tiders supplement til andre ikke-fossile framkomstmidler, men samferdselsminister Knut Arild Hareide må finne ut hvilke lover og regler som skal gjelde.