Dagsavisen mener
Dårlig reverseringspolitikk
Det borgerlige byrådet ønsker tydeligvis at bilen skal få dominere enda mer i Oslo.
MDGs Sirin Stav (med ball) mener at det borgerlige byrådet fører en politikk som vil Oslos gater tilbake til bilismen. Hun har et godt poeng, mener Dagsavisen.
Lise Åserud
I åtte år ble Oslo styrt av et rødgrønt flertall. Under Raymond Johansens (Ap) ledelse endret byrådet byen, kanskje aller mest på samferdselsområdet. Der bilen i tiår har hatt forrang og eid gatene, tok de rødgrønne grep som gikk på bekostning av bilen – og var til innbyggernes og de myke trafikantenes gunst.
Konkret ble det fjernet gateparkering, flere gater ble bilfrie og det ble bygd sykkelfelt i stor stil. Dessuten ble den såkalte parkeringsnormen endret. Normen de rødgrønne innførte satte en maksgrense for hvor mange parkeringsplasser et nytt byggeprosjekt kan ha, der den tidligere normen, som var en arv fra de borgerlige, etablerte et minimumskrav til antall parkeringsplasser.
De borgerlige partiene som nå styrer Oslo har varslet enn oppmyking av den rødgrønne parkeringsnormen, og ønsker at det skal etableres flere parkeringsplasser i forbindelse med nye bygg. Sirin Stav (MDG), som var byråd for miljø og samferdsel under de rødgrønne, reagerer kraftig. Hun mener en slik oppmyking vil føre oss tilbake til en situasjon med «parkeringspåbud», og sier til vår avis at dette viser at bilen er «en hellig ku for Høyrebyrådet».
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP