Dagsavisen mener
Dårlig kollektivpolitikk
Det borgerlige byrådet i Oslo bør tilpasse kartet etter terrenget i kollektivtrafikken.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.
«Billigere månedskort er ikke løsningen». Det slår en gruppe forskere på Transportøkonomisk institutt fast i Aftenposten denne uka. Likevel er det nettopp billigere månedskort i kollektivtransporten det nye, borgerlige byrådet i Oslo vil satse på – mot langt bedre vitende.
Forskerne har et ferskt eksperiment å slå i bordet med. Høsten 2022 ble innbyggere i alderen 30–66 i Oslo og tre nabokommuner ved loddtrekning fordelt i fire grupper.
Det gir inntrykk av at fasttømrede politiske oppfatninger trumfer kunnskap
En gruppe reisende fikk kjøre for halv pris på enkeltbilletter hele døgnet. En annen gruppe fikk også reise for halv pris, men ikke i morgenrushet. Den tredje gruppen fikk benytte ordningen Ruter Reis, som gir økende rabatt på enkeltbilletter jo mer man reiser. Den fjerde var en kontrollgruppe som ikke fikk endring i billettprisen.
Funnene her er entydige og tydelige: Alle de tre gruppene med rabatterte enkeltbilletter ga flere reiser med kollektivtransport. I forskernes egne ord: «Effekten av halv pris på enkeltbilletter er 18 prosent økning i kollektivreiser og 11 prosent nedgang i antall bilturer».
Så godt som all forskning viser at reduksjon i enkeltbillettprisen bidrar langt mer enn billigere månedskort til å øke bruken av kollektivtransport og redusere bilbruk. Som jo er omtrent akkurat det vi ønsker å oppnå med subsidierte billetter i kollektivtransporten.
Likevel vil det borgerlige fylkesrådet i Akershus og byrådet i Oslo ikke fortsette med Ruter Reis, som gir reisende en økende rabatt opp til 40 prosent på enkeltbilletter – og som ifølge forskerne på Transportøkonomisk institutt altså fungerer helt etter hensikten.
«Vårt mål er å sette ned prisen på månedskortet og ikke enkeltbillettene», sa fylkesråd for samferdsel i Akershus, Håkon Snortheim (H), tidligere i høst. Slik gir han inntrykk av at fasttømrede politiske oppfatninger trumfer kunnskap.
Billige månedskort i kollektivtransporten er selvsagt ikke negativt i seg selv. Alt som bidrar til at flere velger kollektivtransport foran bilen, er positivt. Likevel: Det vi snakker om her, er å bruke fellesskapets begrensede penger på en så effektiv måte som mulig.
Det håper vi at byrådet i Oslo og fylkesrådet i Akershus tar innover seg.
Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen