Dagsavisen mener

Borgerlige skylapper

Noen få, gigantiske aktører stikker av med store deler av Navs pott til arbeidsmarkedstiltak. Det er konsekvensen av blåblå politikk.

Daværende statsminister Erna Solberg (H) og arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) skulle modernisere staten da de styrte landet. Det fikk de dårlig til, mener Dagsavisen.
Daværende statsminister Erna Solberg (H) og arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) skulle modernisere staten da de styrte landet. Det fikk de dårlig til, mener Dagsavisen.

Regjeringen Solberg ville bruke sine åtte år med makta til å «modernisere» offentlig sektor. Det gikk ikke så bra. I forrige uke skrev vi på lederplass om Riksrevisjonens knallharde dom over privatiseringen og pulveriseringen av jernbanesektoren som de borgerlige sto for. Lista over ideologisk funderte grep som ikke har fungert som de blåblå lovte, stanser på ingen måte der.

Denne uka skriver Klassekampen om konsekvensene av at daværende arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) i 2015 satte alle Navs oppfølgings- og avklaringstiltak ut på anbud, slik at kommersielle selskap kunne konkurrere om dem. Målet var å få ned ledigheten gjennom å øke mangfoldet blant tjenestetilbyderne av arbeidsmarkedstiltak i regi av Nav.

Tallenes tale er klar: Heller ikke dette grepet fungerte etter intensjonen. Markedsandelen til de store, kommersielle aktørene bare øker. I 2019 mottok de tre største leverandørene 24,6 prosent av pengene Nav brukte på anbudsutsatte tiltak. I 2023 hadde andelen til de tre største økt til 31,1 prosent. Den største aktøren, Falck Norge, fikk i fjor 248,9 millioner fra Navs anbudspott. Det er mer enn samtlige ideelle aktører fikk til sammen, skriver Klassekampen.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS