Debatt

Tar ingen lærdom av kritikken

Det er åpenbart morsommere å snakke om noe nytt, enn å ta vare på det man har. Men bærekraftig jernbanepolitikk er det ikke.

Jernbane, vedlikehold
Resultatet av forliket i opposisjonen på Stortinget vil mest sannsynlig forsterke vedlikeholdsetterslepet og utfordringene vi har allerede i dag – også i tiden fremover, skriver Ronny Aukrust. Bildet viser tidligere arbeid på skinnegangen i nærheten av Ski stasjon.
Publisert Sist oppdatert

Riksrevisjonen la nylig frem en rapport som tar for seg myndighetenes arbeid med å redusere forsinkelser og innstillinger på jernbanen.

Rapporten mener det er kritikkverdig at en så stor del av togene ikke er i rute, og at omfanget av forsinkelser og innstillinger på jernbanen øker, basert på at jernbaneinfrastrukturen er dårlig vedlikeholdt og mangler fornying, og at aktørene og tilførte ressurser er for dårlig samordnet.

I tidsrommet 2016–2024 er bevilgningene til jernbane tilnærmet doblet, men det gjelder særlig bevilgningene til nye investeringer. Bevilgningene til vedlikehold har hatt en langt svakere utvikling i samme periode med 43,5 % til 8,9 milliarder kroner, enn bevilgningene til investeringer – som har økt med 132 % til 17,4 milliarder i samme periode.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS