Debatt
Sykkelsatsing i det blå
Venstre og Høyre klemmer inn sykkelbremsene i Oslo. Igjen er privatbilen viktigst.
Noe av det siste vi gjorde var å legge fram et budsjett med 2,1 milliarder kroner til sykkelsatsing de fire neste årene. Alt ligger altså til rette for en fortsatt solid satsing på sykkel i Oslo, selv med de blågrå bremsene på, skriver Sirin Stav.
Frederik Ringnes
MDG skal være først til å juble for alt som er bra for syklistene, men foreløpig virker det som om sykkelsatsingen i hovedstaden hules ut bit for bit.
Før MDG tok over i 2015 hadde høyresida styrt Oslo i tiår. Planene om et sykkelveinett hadde eksistert siden 1970-tallet. Men viljen til å prioritere dem over bilen var det langt verre med: Før 2015 bygget Venstre og Høyre knappe 1,5 km per år, og mye av dårlig kvalitet. Kun ni prosent opplevde Oslo som en trygg sykkelby, og sykling foregikk for mange med livet som innsats.
For det er lett å gi fagre løfter og sette seg mål langt frem i tid, uten å levere når det koster noe eller bli vanskelig. Det ser vi også på klima- og naturfeltet, år etter år.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP