Debatt

Stengingen åpner muligheter

Den 1. juli stenger deler av Ring 1 i Oslo. Da må vi gripe sjansen til å få økt kunnskap. Kjører folk en annen vei, eller lar de bilen stå? Det er det siste som er veien til målet for hovedstaden.

Vaterlandstunnelen, Oslo
Hvis en lykkes med tiltakene som blir innført i forbindelse med stengingen på Ring 1, vil vi trolig få mindre trafikk i store deler av Oslo de neste årene, skriver Askill Harkjerr Halse. Bildet viser Vaterlandstunnelen, som i likhet med Hammersborgtunnelen skal stenges i tre år fra 1. juli.
Publisert Sist oppdatert

Denne sommeren stenger deler av Ring 1 gjennom Oslo sentrum for tre år i forbindelse med at tunnelen under regjeringskvartalet skal senkes. Det får konsekvenser for transportsystemet i og rundt byen. For å redusere trafikken har elbilistene mistet tilgangen til kollektivfeltene.

I tillegg er det planlagt å redusere kapasiteten for privatbiler inn til Oslo fra vest og nordøst. Hvordan håndterer transportsystemer slike plutselige reduksjoner i kapasiteten? Og kan utilsiktede hendelser også ha positive konsekvenser?

Det finnes flere kjente eksempler på at veikapasiteten plutselig blir redusert. Den 27. mars i år kollapset brua over havna i Baltimore etter å ha blitt truffet av et containerskip, og 31.000 bilister som daglig passerte brua måtte finne andre alternativer.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS