Debatt
Slik kan vi senke prisene
De store matvarekjedene må holdes fastere i ørene og det må bli enklere for mindre aktører å etablere seg.
Jeg har troen på at vi går bedre tider i møte, med fortsatt lav arbeidsledighet og stopp i prisveksten. Forhåpentligvis også i matbutikken, skriver Anniken Huitfeldt.
Gorm Kallestad
For to år siden kunne vi lese nyhetssaker om nøyaktig hvor mange prosent matvareaktører anslo at prisene ville øke med. Denne formen for signalisering til resten av dagligvarebransjen om at alle kan øke prisene sine samtidig, skjedde i forbindelse med to årlige forhandlinger mellom matvareleverandører og dagligvarekjedene.
Før kunne også en butikk som la ned, hindre at nye etablerte seg i det nedlagte lokalet. Begge deler er det heldigvis slutt på nå.
Datoen 1. februar har tradisjonelt vært et tidspunkt for drastisk økning i matprisene. Etter at regjeringen satte i gang historisk mange tiltak for å bedre konkurransesituasjonen i dagligvaresektoren, har matvareaktører gått vekk fra å forhandle bare to ganger i året.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP