Debatt

På tide å granske granskerne

De offentlige oppnevnte kommisjonenes sendrektige arbeidsmetoder er blitt et samfunnsmessig problem, en trussel mot demokratiske prinsipper om innsyn.

Cruiseskipet Viking Sky i Hustadvika 2019
Det er snart fem år siden «Viking Sky» var involvert i en av de mest dramatiske nestenulykkene noensinne i Norge. Siden har offentligheten fått svært lite informasjon, skriver Eivind Pedersen. Bildet viser cruiseskipet i drift mot land på Hustadvika i mars 2019.
Publisert Sist oppdatert

Det nærmer seg femårsjubileum for en av de alvorligste nestenulykkene i norsk maritim historie i fredstid. Den 23. mars 2019 befant det seg 1.373 mennesker om bord i «Viking Sky» som fikk motorstans i 15 meters bølger på Hustadvika. 470 av dem ble evakuert med helikopter.

Det lyktes mannskapet å få i gang nok motorkraft slik at skipet ikke havarerte i fjæresteinene. Det ble tidlig kjent at maskinene stoppet på grunn av lavt smøreoljenivå og at mannskapet hadde ignorert en rekke alarmer.

Siden har SHK, Statens Havarikommisjon, snart brukt fem år på å ferdigstille sin rapport, som gjentatte ganger har vært til finpussing gjennom «ekstern konsultasjon hos berørte parter», som kommisjonen beskriver arbeidsmetoden. Minimalt med informasjon er blitt meddelt offentligheten.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS