Debatt
På tide å granske granskerne
De offentlige oppnevnte kommisjonenes sendrektige arbeidsmetoder er blitt et samfunnsmessig problem, en trussel mot demokratiske prinsipper om innsyn.
Det er snart fem år siden «Viking Sky» var involvert i en av de mest dramatiske nestenulykkene noensinne i Norge. Siden har offentligheten fått svært lite informasjon, skriver Eivind Pedersen. Bildet viser cruiseskipet i drift mot land på Hustadvika i mars 2019.
Vatne, Frank Einar
Det nærmer seg femårsjubileum for en av de alvorligste nestenulykkene i norsk maritim historie i fredstid. Den 23. mars 2019 befant det seg 1.373 mennesker om bord i «Viking Sky» som fikk motorstans i 15 meters bølger på Hustadvika. 470 av dem ble evakuert med helikopter.
Det lyktes mannskapet å få i gang nok motorkraft slik at skipet ikke havarerte i fjæresteinene. Det ble tidlig kjent at maskinene stoppet på grunn av lavt smøreoljenivå og at mannskapet hadde ignorert en rekke alarmer.
Siden har SHK, Statens Havarikommisjon, snart brukt fem år på å ferdigstille sin rapport, som gjentatte ganger har vært til finpussing gjennom «ekstern konsultasjon hos berørte parter», som kommisjonen beskriver arbeidsmetoden. Minimalt med informasjon er blitt meddelt offentligheten.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP