Debatt
På tide å dra i nødbremsen
Digitaliseringen av norske skoler har skjedd under radaren på oss foreldre. Uten at vi vet hvorfor – eller om det har noen god effekt.
Vi foreldre ønsker selvfølgelig at barna skal få digital kompetanse, men da må det først slås fast hva det er. Mye tyder på at omfattende bruk av nettbrett i barneskolen ikke lærer barna helt grunnleggende datakunnskaper, mener Siri Sjøgren Selmer.
Getty Images/iStockphoto
Som initiativtaker til «Opprop for mindre skjerm på barneskolen» på Facebook ble jeg tirsdag 12. mars invitert til Skjermbrukutvalget for å fortelle om hvorfor jeg startet oppropet.
Jeg startet det fordi digitaliseringen av norske skoler hadde skjedd under radaren på oss foreldre. Plutselig satt 80 prosent av barna våre med en digital enhet, uten at noen egentlig visste hvorfor, eller om det faktisk var godt for noe.
Det hadde ikke en gang vært en offentlig debatt i forkant.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP