Debatt
Oslos bilfiendtlige politikk øker sårbarheten
Denne ukas snøkaos i Oslo understreker bilens viktighet for beredskap og mobilitet. Det viser også at Oslos bilfiendtlige, politiske eksperiment er et nasjonalt anliggende.
Svak vinterberedskap kombinert med bilfiendtlig politikk og upålitelig kollektivtrafikk utgjør en fare for den totale beredskapen i Oslo, mener Børre Skiaker. Bildet viser snørydding i sentrumsgatene onsdag.
Erik Flaaris Johansen
Det ble til dels kaotiske tilstander i Oslo da det onsdag formiddag lavet ned store snømengder. Busser, trikker og tog sto lenge stille og folk kom seg ikke av flekken. I vinter har byen hatt det største snøfallet på 13–14 år, og fagfolkene sier vi må innstille oss på mer vær i årene fremover.
Siden Oslo sist opplevde slike nedbørsmengder vinterstid, har hovedstaden gjennomført svært inngripende tiltak for bilistene. Stenging av gater for biltrafikk, stadig økende bompenger, færre og dyrere parkeringsplasser og andre trafikkreduserende tiltak har skapt debatt langt utenfor byens grenser.
Grunnen til at Oslos lokale bilpolitikk skaper nasjonal oppmerksomhet er blant annet på grunn av byens viktige hovedstadsfunksjoner. Sykehus, politi, domstoler, kulturtilbud og andre sentrale funksjoner som landets innbyggere skal ha tilgang på huses i stor grad i Oslo. Da er det avgjørende at byen gjøres tilgjengelig for folk fra hele landet – også når det er ruskevær.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP