Debatt

Oslo og Akershus viser hvorfor bompenger er smart klimapolitikk

Det er bra at det nå blir enda dyrere å kjøre gjennom bomringen i rushtiden.

Ingvild Kilen Rørholt, fagansvarlig for transport i Miljøstiftelsen ZERO.
Elvarebiler funker i hele landet, og vi trenger dem i hele landet. Ikke bare i Oslo, skriver Ingvild Kilen Rørholt, fagansvarlig for transport i Miljøstiftelsen ZERO.
Publisert Sist oppdatert

Det blir gratis å kjøre elektriske varebiler og lastebiler i bomringen i Oslo og Akershus, mens det blir dyrere å kjøre fossile lastebiler. Slike klimagrep trenger Norge flere av.

Bompenger skal først og fremst få inn midler til samferdselsprosjekter. Men Oslo og Akershus viser at bomringen også er et viktig og effektivt klimaverktøy med den nye avtalen om Oslopakke 3.

Transportsektoren står for en tredjedel av norske klimagassutslipp. For å kutte utslippene er det to ting som må til: Vi må legge til rette for mindre, ikke mer transport, og transporten vi bruker må bli utslippsfri.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS