Debatt
Oslo må ta sine utfordringer på alvor
Det er på høy tid at politikere og etater kommer på offensiven. Før det er for sent.
Med en snørik vinter, ser vi nå mangel på lagerplass for snø og redusert fremkommelighet for biler og busser i Oslo, skriver Knut Bøe. Han mener det er mulig å styre trafikken i byen bedre.
Ole Berg-Rusten
Jeg er hyppig bruker av alle transportmidler i Oslo-området, og som mange andre ser jeg at det i rushtidene er trangt om plassen på busser, T- baner og tog. Og at bilkøene er omtrent like lange som for mange år tilbake.
Oslo hadde ved utgangen av 2023 mer enn 715.000 innbyggere, opp 7.200 fra året før, og fram til 2050 er det beregnet at Oslo vil ha omlag 815.000 innbyggere. I tillegg kommer et økende antall studenter og andre som ikke har boligadresse i Oslo. Akershus har en befolkning på 720.000, en stor økning fra for eksempel 2005 da innbyggertallet var 495.000.
At folk søker til byene, vil åpenbart utfordre trafikk og bomiljøer. Jeg mener det er på høy tid at politikerne og etatene kommer på offensiven – før ting blir verre. Det er ikke nok å skylde på penger for at trafikken er et problem store deler av dagen. Trafikken vokser, uansett hvor mange elbiler som svirrer rundt i gatene og som parkeres i boligområder. Antall biler per husstand øker, og nye biler blir større og krever mer plass.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP