Debatt

Norske sjøfolk er Norges ansvar

Helsetilbudet til norske sjøfolk skal være sammenlignbart med det som tilbys arbeidstakere på land, også i utenriksfart og under krevende forhold.

Helikopter fra Houthi-militsen over handelsskipet Galaxy Leader, som ble kapret i november.
Dagens situasjon i Rødehavet er uoversiktlig. Det er viktig at vi står opp for sjøfolka våre, skriver Jon Magnus Haga. Bildet viser et helikopter fra Houthi-militsen over handelsskipet Galaxy Leader, som ble kapret i november. Skipet ble ført til havn i Jemen og vises nå fram som trofé og turistattraksjon der, ifølge NRK.
Publisert Sist oppdatert

De siste ukene er norske sjøfolk blitt trukket inn i en stadig mer krevende sikkerhetssituasjon i Rødehavet. Gjennom voldelige angrep har Houthi-militsen i Jemen rammet den internasjonale skipstrafikken hardt. Flere norske skip er berørt. Situasjonen er alvorlig.

Norske skip er lastet med olje, biler og bananer. Skipsfart handler om norsk forsyningssikkerhet og internasjonal handel. Om lag 90 % av varene du får kjøpt i norske butikker har vært fraktet til sjøs. Avbrudd i skipsfarten kan få alvorlige konsekvenser for det norske samfunnet.

Situasjonen i Rødehavet handler likevel først og fremst om dem som arbeider om bord. Norske skip er lastet med norske sjøfolk – fra Norge og fra mange andre land, blant andre Filippinene, Ukraina og India.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS