Debatt

Når Vy svelger Flytoget

Jernbanedirektorat gjør et modig grep og høster kritikk og motbør. Men har Norge råd til å la være?

Vy og Flytoget, fusjon
En ny tunnel for å øke kapasiteten for togtrafikk gjennom Oslo kan ikke realiseres på mange, mange år. Derfor er man nødt til å tenke nytt om hvordan den eksisterende kapasiteten kan brukes best mulig, skriver forfatterne av innlegget.
Publisert Sist oppdatert

Jernbanedirektoratet har inngått nye trafikkavtaler med Vy-gruppen om togtrafikken på Østlandet. Når konsesjonsavtalen med Flytoget utløper i 2028, vil vi få et nytt regiontogtilbud på strekningen Drammen-Oslo S-Oslo Lufthavn. Da vil Vy kjøre alle togene til hovedflyplassen og Flytoget vil trolig forsvinne som merkevare og eget togprodukt.

I en rapport utarbeidet på oppdrag for Flytoget konkluderer Vista Analyse med at en integrering av Flytogets tilbud i det ordinære togtilbudet er samfunnsøkonomisk ulønnsomt. På bakgrunn av dette har Høyres Trond Helleland stilt spørsmål til samferdselsministeren om det bør gjøres en ny vurdering av nedleggelsen av Flytoget.

Sylvi Listhaug tar til orde for at Flytoget bør bestå som et eget selskap med et dedikert tilbud for reisende til og fra Oslo lufthavn. Men er det egentlig et tap for samfunnet om tilbringertjenesten til Oslo lufthavn blir en del av det ordinære togtilbudet?

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS