Debatt
Når systemet hindrer hjelp
Hjemmetjenesten kan ikke styres av datasystemer, vedtak og tidstabeller. Pleieren må ha tid til å oppdage behov og til å gi nødvendig helsehjelp.
Dersom en pasient ikke har vedtak på å få hjelp til å dusje, skal ikke de ansatte i hjemmetjenesten hjelpe til med det – selv om behovet er der, skriver forfatterne av kronikken. (Illustrasjonsfoto)
Getty Images/iStockphoto
En sykepleier drar på et kartleggingsbesøk hjem til en eldre mann med økende hjelpebehov. I hjemmet møter hun kona som forteller at hun har sterke smerter etter et fall for tre dager siden.
Kona forteller at hun har prøvd å ringe lege, men ikke fått det til, da hun kom til en telefonsvarer som gir anvisning om ulike tastetrykk. Sykepleieren ringte til legen og kona fikk den nødvendige helsehjelpen til slutt.
Etter at kona skadet seg var helsepersonell inne i hjemmet hos paret minst ni ganger, fordi mannen hadde hjemmesykepleie tre ganger i døgnet.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP