Debatt
Nå må vi bygge ny jernbane mellom Norge og Sverige
Med Sverige i NATO er det åpenbart at jernbanen mellom våre to land må styrkes.
En ny satsing på jernbane mellom Norge og Sverige må få egen finansiering og løftes ut av Nasjonal Transportplan, mener Trygve Tamburstuen. Bildet viser et Stockholm-tog fra SJ ved ankomst Oslo S.
Terje Pedersen
Sverige blir NATO-medlem. Dermed blir Norden en felles region innenfor det transatlantiske samarbeidet. Krigen i Ukraina har vist hvor viktig jernbane er for beredskap og sikkerhet.
Mener vi alvor nå med at vi må forsterke vårt forsvar og vår beredskap, må vi bygge ny grensekryssende jernbane og forsterke eksisterende strekninger. Eneste måten dette kan skje på er å finansiere slik utbygging separat og ikke innenfor rammen av Nasjonal Transportplan (NTP).
Det er tre strekninger som det settes søkelys på fra svensk side og fra Brussel. Det er en ny dobbeltsporet bane mellom Oslo og Stockholm, forsterkning av forbindelsen Trondheim–Sundsvall, og dobbeltspor på Ofotbanen. Alle disse vil generelt være uhyre viktig samfunnsbygging, men vil altså i tillegg være avgjørende for en sterk nordlig NATO-flanke.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP