Debatt
Elbussene er her for å bli
Oslo ligger an til å bli den første hovedstaden i verden med utslippsfri kollektivtransport. Det skal vi alle være glade for.
Elbussene i Oslo har kommet for å bli. Tross sprengkulda i vinter, har en normalt slapp regjering nylig skjerpet kravene om at busser i Norge skal være elektriske, skriver Sirin Stav. Bildet viser en elbuss på holdeplassen ved Jernbanetorget.
Beate Oma Dahle
Denne vinteren har vært en rekordkald og uhorvelig snørik vinter i hovedstaden. Det førte til store utfordringer med bussene i sprengkulde og snø.
Fremskrittspartiet var raskt ute med å slå politisk mynt ved å kreve at Oslos elbusser skulle tilbake til diesel. De glemte i farta at dieselbussene sto like fast i Drammen. Som markedssjef i Brakar sa da: «Kulda skaper alltid problemer, uavhengig av om det er diesel eller elektrisk». I Drammen var det faktisk elbussene som reddet dagen.
Også i 2015 sto enormt mange dieselbusser i hovedstaden på grunn av kulda. Den eneste fordelen var at færre dieselbusser forpestet luften, i en by som på det tidspunktet var dømt for ulovlig farlig luftforurensning.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP