Debatt

Dropp Nammo, hopp for fred!

Det er på høy tid at også kvinner får delta i hoppuka, men det kommer med en sterk bismak. Hopplandslaget må snarest bryte samarbeidet med krigsprofitøren Nammo.

Hopplandslaget kvinner, reklame for Nammo
Vi forstår at Nammo har interesse av å framstå som et selskap som promoterer kvinneidrett. For lite er mer kvinnefiendtlig enn krigsindustrien, skriver forfatterne av innlegget. Bildet viser norske hoppjenter under verdenscuprennet på Lillehammer 3. desember.
Publisert Sist oppdatert

I dag starter en ny utgave av den tradisjonsrike tysk-østerrikske hoppuka. Nytt av året er at kvinnene endelig skal få delta.

Våpenprodusenten Nammo er hovedsponsor for hopplandslaget og Norges ti utøvere i hoppuka – både kvinner og menn – bærer Nammo-logoen på brystet. I tillegg til sponsoravtale, har Nammo og hopplandslaget et langvarig samarbeid om forskning på aerodynamikk og hoppteknikk.

Avtalen ble inngått i 2010 og fikk den gang kritikk fra blant andre Amnesty International. Nammos daværende kommunikasjonsdirektør, Sissel Solum, uttalte: «Vi tror denne avtalen er bra for Nammos omdømme».

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS