Debatt
Dropp Nammo, hopp for fred!
Det er på høy tid at også kvinner får delta i hoppuka, men det kommer med en sterk bismak. Hopplandslaget må snarest bryte samarbeidet med krigsprofitøren Nammo.
Vi forstår at Nammo har interesse av å framstå som et selskap som promoterer kvinneidrett. For lite er mer kvinnefiendtlig enn krigsindustrien, skriver forfatterne av innlegget. Bildet viser norske hoppjenter under verdenscuprennet på Lillehammer 3. desember.
Geir Olsen
I dag starter en ny utgave av den tradisjonsrike tysk-østerrikske hoppuka. Nytt av året er at kvinnene endelig skal få delta.
Våpenprodusenten Nammo er hovedsponsor for hopplandslaget og Norges ti utøvere i hoppuka – både kvinner og menn – bærer Nammo-logoen på brystet. I tillegg til sponsoravtale, har Nammo og hopplandslaget et langvarig samarbeid om forskning på aerodynamikk og hoppteknikk.
Avtalen ble inngått i 2010 og fikk den gang kritikk fra blant andre Amnesty International. Nammos daværende kommunikasjonsdirektør, Sissel Solum, uttalte: «Vi tror denne avtalen er bra for Nammos omdømme».
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP