Debatt
Ap vil ha fjellhall
MOSS HAVN: - Å få noen av havnekonteinerne inn i en fjellhall under Kleberget vil ha store gevinster, sier Jan Eilert Bjørnstad (Ap). Nå vil ordføreren (H) utrede det.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
Forslaget fra Arbeiderparti-representanten, som også sitter i havnestyret i Moss, blir nå lansert som et innspill før bystyret denne høsten antakelig skal avgjøre havnas skjebne.
- Å putte en del av konteinerne inn i en fjellhall, vil redusere støy og frigjøre arealer til jernbane og byutvikling. Steinmassene fra fjellet vil kunne brukes til å fylle ut havna mer, sier Bjørnstad.
Sammen med partifeller i Ap fremmet han forslaget om en fjellhall for konteinere første gang for fem-seks år siden. Havnesjef Reidar Hansen i Moss Havn KF kunne ifølge Bjørnstad da bekrefte at forslaget var gjennomførbart, men det ble ikke gjort noe mer med det.
Vil vite sikkert
Ordfører Tage Pettersen (H) mener forslaget er spennende.
- Det ble ikke avskrevet første gang det ble lansert, men det blir nok ikke veldig billig, er hans umiddelbare kommentar.
Likevel er ordføreren ivrig på å «gå fra å synse, til å vite sikkert». Derfor vil han nå utrede fjellhallmuligheten.
- Den vil være et godt kompromiss, som møter en av de største innvendingene mot utvidelse av havna; nemlig at den er til sjenanse, sier han.
Roar Johansen i Havnealliansen Moss Havn KF og Borg Havn IKS er enig i at fjellhallen «ideelt sett hadde vært en god løsning». Han sitter tett på havnesaken. Moss Havn omlaster per i dag 60.000 TEU, et standardmål på en 20-fots konteiner. Johansen anslår at havna kan vokse opp til 100.000 TEU før den må utvides.
- Hvem tar regningen?
- Problemet med å lage en fjellhall er at det er en kostbar løsning. Jeg vet ikke hvem som skulle tatt den regningen. Hvis vi bygger dyre anlegg, må vi øke avgiftene våre for å få økonomien til å gå rundt. Da er det ikke sikkert at næringslivet ville benyttet oss i like stor grad, rett og slett fordi det hadde blitt for dyrt, sier Johansen.
Havnas økonomi skal gå i null. Dersom den drives med stort overskudd, må dette reinvesteres i havna eller resultere i lavere avgifter. Kommunene som huser havner, har heller ikke lov til å ta noe av et eventuelt havneoverskudd.
- Det andre problemet er at det antakelig ikke er nok plass i fjellet under Kleberget, ettersom en ny jernbanetunnel vil ta mye av arealene der, påpeker Johansen.
hanna.sommerstad@.dagsavisen.no